فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
 شهرام پوری، کارشناس و فعال صنایع دستی یک تولیدکننده صنایع دستی در گفت‌گو با تسنیم پیشنهاد داد

راه‌اندازی شهرک‌های صنایع دستی در هر استان/احیای صنایع دستی منسوخ‌شده

خبرگزاری تسنیم: یک تولیدکننده صنایع دستی پیشنهاد داد شهرک‌های صنایع دستی با حضور هنرمدان و با کمک دولت ساخته و راه اندازی شود.

شاهرخ پوری در گفت‌وگو با خیرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه صنایع دستی ایران از جایگاه والایی برخوردار است اظهار داشت:‌ تولید این 250 رشته صنایع دستی موجود بر مبنای نیاز مردم آن دوره بوده است، پس بیشتر کاربردی بوده است لذا ما باید طوری فرهنگ‌سازی کنیم که مردم به آنها نیاز پیدا کنند، به عنوان مثال ما برای نمد این کار را کردیم، علم می‌گوید نمد بهترن عایق رطوبت و صداست و از نظر پزشکی استفاده‌های خاص خود را دارد لذا نمد را در اینگونه از محصولات استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم رشته‌های دیگر منسوخ نشوند باید فرهنگ‌سازی کنیم تصریح کرد:‌ ما می‌دانیم دولت الان شرایط بد اقتصادی را سپری می‌کند اما صنایع دستی می‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور باشد.

این تولیدکننده صنایع دستی با بیان اینکه حمایت از صنایع دستی را باید اولویت‌بندی کنیم ادامه داد:‌بر این اساس باید رشته‌های منسوخ شده‌ را اولویت‌بندی کرد و اولویت اول را به رشته‌های منسوخ‌شده بالای 4 هزار سال داد که هویت ملی هم هستند، اگر رشته‌های منسوخ‌شده حمایت شوند، آن سازنده‌های کاردستی به اسم صنایع دستی، با خود می‌گوید چون بسته حمایتی دارد آن را یاد می‌گیرم که اینجا با یک تیر دو نشان زدیم، اول اینکه هم رشته منسوخ‌شده را احیا کردیم دوم اینکه اشتغال‌زادیی در زمینه هویت ملی ایجاد کردیم.

وی اضافه کرد: الان مبل ایران را به کجا می‌شناسند؟ یافت‌آباد، لذا باید شهرک‌های بزرگ صنایع دستی با حمایت دولت و هنرمندان صنایع دستی راه‌اندازی کنیم برای این کار مثل مسکن مهر، دولت زیاد زمین دارد، مثلاً جاده رودهن که برای شمال مردم به مسافرت می‌رند شهرک بزنند، مقداری پول بگیرند از هنرمندان بگیرند، زمین از دولت، هزینه ساخت از هنرمند باشد با این موضوع می‌توان صنایع دستی را احیا کرد.

پوری خاطرنشان کرد:‌ اصلاً می‌توان گفت که صنایع دستی ما نیاز به گردشگران خارجی ندارد اگر یک بازار مشهد در کنار حرم امام رضا بدهند ما هیچ چیز دیگری نمی‌خواهیم، اما وقتی در یک مراسم اختتامیه از خودِ سازمان صنایع دستی جایزه جنس چینی می‌دهد فاتحه آن را باید خواند.

انتهای پیام/



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.